وبلاگ اپـیـنـو

اطلاع از آخرین اخبار ، مقالات و آموزش های اپینو

اپینو 3 سال پیش

تفاوت اپلیکیشن نیتیو و وب اپ

نیتیو یا وب اپ ؟!

به طور کلی برای ساخت اپلیکیشن های موبایل دو راه انتخاب وجود دارد ، استفاده از زبان تخصصی و بومی برای موبایل ( native ) یا استفاده از وب اپلیکیشن که شامل PWA و Hybrid App ها میشود . در ادامه با ساختار ، تفاوت و شباهت های وب اپلیکیشن و نیتیو اپلیکیشن ها آشنا میشویم .

یک برنامه بومی یا نیتیو برنامه ای است که برای یک پلتفرم و سیستم عامل خاص مثل IOS یا Android با استفاده از زبان و کتابخانه های مختص به آنها و همچنین دسترسی سخت افزاری موجود ( دوربین ، GPS ، و… ) ساخته شده است.
اما از سوی دیگر وب اپ ها برنامه مبتنی بر وب هستند که در محیط وب میزبانی میشوند و از طریق مرورگر دستگاه به آن دسترسی پیدا میکنند . بیاید جوانب مثبت و منفی هر دو روش را بررسی کنیم .

اپلیکیشن های بومی ( NATIVE )

سرعت

برنامه های بومی یا نیتیو از سرعت و پاسخگویی زیادی برخوردار هستند . به دلیل اینکه کدی که برنامه را اجرا میکند به صورت محلی در تلفن ذخیره میشود ، هیچ زمان انتظاری برای بارگیری محتوای ثابت ( static data ) از وب وجود نداره و به سرعت قابل استفاده است . همچنین از حرکت بین صفحات و استفاده کاربری راحتر و سریعتری برخوردار هستند .

ذخیره سازی محلی

برنامه های بومی میتوانند به صورت غیر همزمان اجرا شوند ، بدین معنی که اطلاعات پویا را میتوان به صورت موقت به صورت محلی ذخیره کرد و بعداٌ با سرور مرکزی وب همگام سازی کرد . البته فناوری و ویژگی های جدید ( مثل مواردی که در html5 وجود دارد ) امکان انجام این کار را در محیط تحت وب نیز فراهم میکند ، اما هنوز برنامه های بومی و نیتیو در این زمینه از برنامه های تحت وب بسیار جلوتر هستند .

ویژگی های بیشتر

استفاده از برنامه های بومی به شما امکان استفاده از قابلیت های سخت افزاری پلتفرم را میدهد مثل عکس گرفتن ، GPS ، NFC ، برقراری تماس و… را میدهد . در حالی که برنامه های تحت وب این زمینه محدودیتی هایی دارند .

معایب

بزرگترین عیب برنامه های بومی در مقابل برنامه های تحت وب این است که شامل هزینه بیشتری است . شما برای ساخت اپلیکیشن اندروید یا ios خود باید هزینه های جداگانه برای توسعه و تبلیغات در نظر بگیرید . همچنین اپ های ساخته شده با زبان بومی دارای حجم ذخیره سازی بیشتر و همچنین زمان بیشتری برای شروع استفاده اولیه نیاز دارند .

وب اپ ها ( Web Applications )

منابع واحد

کاربران با هر دیوایس و پلتفرمی مانند اندروید ، ios ، بلک بری و حتی دستگاه های آینده که هنوز وجود ندارند نیز قادر خواهند بود به برنامه دسترسی پیدا کرده و بلافاصله از آن استفاده کنند . در عین حال توسعه اپلیکیشن های تحت وب بسیار ساده تر از اپلیکیشن های بومی و نیتیو هستند .

بروزرسانی لحظه ای

شما در هر لحظه میتوانید منابع کد خود های خود را آپدیت و بروزرسانی کنید بدون اینکه به نسخه جدیدی نیازمند باشید . کاربران شما هم به راحتی و بدون نیاز به انجام روند بروزرسانی تغییرات جدید را مشاهده میکنند .

معایب

وب اپ ها نمیتوانند از سرویس های پوش نوتیفیکشن استفاده کنند . به مانند اپلیکیشن های نیتیو روان اجرا نمیشوند و همچنین برای استفاده از آنها کاربران شما حتما باید آنلاین باشند در صورتی که در برنامه های نیتیو دسترسی به بخش های ثابت و غیر پویا به صورت آفلاین نیز امکان پذیر است.
همینطور بعضی از اپ استور ها از اپلیکیشن های تحت وب پشتیبانی نمیکنند .

توسط: اپینو

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.اطلاعات مورد نیاز مشخص شده اند *

ارسال نظر




خواندن مطالب مشابه

مطالب بیشتری در وبلاگ اپـیـنـو بخوانید...

چطور برای فروشگاه ووکامرسی خود اپلیکیشن بسازیم؟
1 سال پیش

چطور برای فروشگاه ووکامرسی خود اپلیکیشن بسازیم؟

بسیاری از کسانی که یک وب سایت فروشگاهی را در وردپرس اجرا می کنند، حتماً نام افزونه WooCommerce را شنیده…

بیشتر بخوانید
۶ دلیل اینکه برای پایگاه خبری خود به اپلیکیشن موبایلی نیاز دارید
1 سال پیش

۶ دلیل اینکه برای پایگاه خبری خود به اپلیکیشن موبایلی نیاز دارید

پایگاه خبری، وبلاگ یا مجله آنلاین خود را به صورت یک وب سایت بالا آورده اید و شما منتظر اولین…

بیشتر بخوانید
2 سال پیش

راه حل رفع خطای گوگل Blocked By Play Protect هنگام نصب

گوگل به منظور جلوگیری از نفوذ بدافزار‌ها و حفظ امنیت کاربرانِ دستگاه‌های اندرویدی، قوانینی را برای ساخت و استفاده از…

بیشتر بخوانید